Longchamp riktar sig till livsbejakande kvinnor som ser livet från den ljusa sidan. Modehuset färgar livet och vardagen på många olika sätt, inte minst genom Longchamps berikande kollektioner som utstrålar positiv anda och kraft. Den första glasögonkollektionen lanserades 2017 och blev direkt en stor succé. Lanseringen överträffade alla förväntningar och såldes ut under de första 6 veckorna.
Longchamp upprättades i Paris 1948 av Jean Cassegrain, vars modehus än idag drivs som ett familjeföretag.
Efternamnet "Cassegrain" som företagsnamn var upptaget av en annan familjemedlem och grundaren Jean Cassegrain hittade istället inspiration från väderkvarnarna vid hästkapplöpningsbanan Longchamp. Särskilt passande företagsnamn, då efternamnet “Casse-grain” härstammar från ordet "Mill" d v s väderkvarn.
Longchamps mest ikoniska produkt är väskan Le Pliage som designades av Philippe Cassegrain 1993. Sedan dess har väskan sålts i drygt 30 miljoner exemplar. Vid första ögonkastet kan väskan upplevas enkel i modellen, men det är långt från sanningen. Inspirerad av den japanska konstformen origami är Le Pliage nämligen arkitektoniskt konstruerad. Väskan som finns i över 150 färger och i olika material är lika populär bland studenter, mödrar som affärskvinnor.