Blue filter technology - ett filter mot blått ljus

Bildskärmar avger ett blått ljus, ett ljus som också finns naturligt i dagsljus och LED-lampor. Blått ljus är inte skadligt, men kan upplevas obekvämt och ge en trötthet vid en längre tids skärmanvändande. Vi förklarar varför. Och vad du kan göra för en behagligare vardag framför skärmen.

Låt oss börja med att förklara vad blått ljus är. Blått ljus kan jämföras med UV-ljus, båda typerna av ljus är en del av naturligt dagsljus. Varje färg har sin egen ljusintensitet och blått ljus är nästan lika kraftfullt som lila ljus, även känt som UV-ljus.

Ansträngda ögon av skärmljus 

Ljuset från skärmen består delvis av blått ljus, vilket dina ögon kan påverkas negativt av efter en stund. Det är vanligt att man idag spenderar flera timmar framför den ljusa skärmen och tittar, koncentrerar sig på små bokstäver, tecken eller andra detaljer. Dessutom så blinkar du eventuellt för lite med ögonen. Kombinationen av dessa faktorer kan leda till att din syn blir suddig eller att dina ögon blir ömma, ansträngda och svider.

Vad kan man göra åt det?

Om du känner igen effekterna efter att ha arbetat eller spelat framför bildskärmen en dag så finns det några åtgärder att göra. Börja med att se om du kan sänka ljusintensiteten på din skärm och smartphone. Numera har din smartphone ofta ett nattläge som filtrerar det blå ljuset för ett lugnare och behagligare sken, särskilt på kvällarna.

Du kan också välja glasögon med Blue Filter Technology. Detta filter tar bort en del av det blå ljuset som skärmen avger och skapar en skönare och behagligare upplevelse. Ytterligare en stor fördel med Blue filter är att det minskar bländning och ger skarpare kontraster. Du känner dig helt enkelt mindre trött efter en dag med många timmars bildskärmsanvändande. Något som både du och dina ögon mår bra av.

Läs mer om hur man klarar av livet med bildskärm och synergonomi här >>